CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

miercuri, 17 decembrie 2008

Pâinea cu secară şi silueta





Pâinea cu secară scade nivelul colesterolului, datorită fibrelor alimentare pe care le conţine

Pâinea din făină de secară este ideală pentru persoanele care vor să slăbească şi nu vor să renunţe cu totul la pâine. Aceasta conţine mai puţine calorii şi mai multe fibre alimentare decât pâinea obişnuită.

Pâinea cu secară şi fulgii de secară potolesc rapid foamea, de aceea acestea sunt recomandate persoanelor supraponderale. Aportul caloric al pâinii din făină de secară este mai mic decât cel al pâinii obişnuite: 210 calorii/100 g, comparativ cu 280 în pâine albă. Dar conţinutul mai mic de calorii nu înseamnă că putem să mâncăm mai mult de 50-100 g pâine, dacă suntem sedentari şi 150-200 g dacă suntem persoane foarte active. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi ne sfătuieşte să mâncăm pâinea prăjită cu usturoi, ulei de măsline şi roşii, ca în dieta mediteraneană. În pâinea prăjită, amidonul devine mai uşor de digerat. De asemenea, pâinea prăjită îngraşă mai puţin.

FIBRE ALIMENTARE
Specialistul ne atrage atenţia că există o toleranţă individuală în privinţa acestui sortiment de pâine. Deoarece 100 g pâine cu secară conţin 6 g fibre alimentare. În cazul sindromului colonului iritabil, al colitei de fermentaţie sau ulcerului gastric, este posibil ca organismul să nu tolereze pâinea cu fibre alimentare în cantităţi mari, deoarece acestea irită tubul digestiv. Dacă nu avem asemenea probleme, atunci putem să mâncăm liniştiţi pâine de secară. Fibrele împiedică asimilarea grăsimilor, îmbunătăţesc digestia, previn constipaţia şi cancerul de colon.

Potrivit nutriţioniştilor, făina de secară este mai bună decât cea de grâu deoarece păstrează mai multe substanţe nutritive după măcinare. În pâinea de secară se găsesc mai multe vitamine din complexul B decât în pâinea albă.

Vitaminele din grupul B-urilor intervin în prelucrarea de către organism a glucidelor şi în funcţionarea sistemului nervos. Pe lângă B-uri, pâinea cu secară conţine potasiu (130 mg/100 g), magneziu (33 mg), fosfor (114 mg), calciu (26 mg).